Friday, September 21, 2012

Sperma & Ovum, Wajib Tahu

Salam..

First of all, aku tak ada niat nak burukkan atau buka aib siapa-siapa pun mahupun lelaki atau perempuan. Harap apa yang aku akan sampaikan (cewah macam penceramah) hanyalah sekadar perkongsian ilmu yang harus diketahui oleh semua orang. And one more thing, aku hanya berbicara melalui ilmu pengetahuan yang aku tahu sepanjang aku belajar. Andai ada kekhilafan harap dimaafkan...


Lets Begin...

How Human Develop




Ok. Mula-mula korang kena tahu yang lelaki memiliki sperma dan perempuan memiliki ovum. Penghasilan sperma dipanggil spermatogenesis dan penghasilan ovum dipanggil oogenesis. Apa itu spermatogenesis dan oogenesis? KLIK SINI
 Sperma di simpan di testis manakala ovum disimpan di ovary.
Sampai di sini harap korang faham.
.
.
.

Rupa sperma dan ovum korang boleh tengok di gambar atas. Sebelah kiri adalah sperma dan kanan pula ovum. Ketika melakukan persetubuhan ( bagi yang halal), sperma yang disimpan di tempat penyimpanan milik suami akan di transfer ke rahim si isteri. Disini, sperma akan masuk ke rahim isteri dengan adanya "semen" (google translate if tak tau) dan akan bertemu dengan ovum milik isteri. Dengan ini, pembentukkan janin akan berlaku (sekiranya dilakukan waktu subur) dan membesar membentuk bayi dari sebulan ke sebulan selama 9 bulan 10 hari.

Untuk mengetahui pengiraan waktu kesuburan boleh klik SINI
Pengiraan ini penting untuk golongan wanita/perempuan. Even belum kawen pun perlu tahu okay!

Andai korang masih lagi tak faham, boleh tengok video dibawah untuk menjelaskan lagi.



Jom tengok soalan yang aku dapat dari FB.


  Sekarang kita tengok feedback orang ramai.


 Ada yang tahu dan ada jugak yang tak tahu walaupun dah berkahwin. Walaupun benda ni basic je tetapi tak semua orang tahu. Before ni aku ingat benda ni semua orang tahu but im wrong. So tak salah kalau kita kongsi kan. Kalau korang nak tahu yang lebih lanjut, korang boleh cari maklumat di google. Kat sana banyak pasal human develop. :)


 Yes! Memang form 3 belajar bab reproduction. Kredit to pure science student sebab bab-bab ni ada dalam silibus korang. Apa yang aku tahu dari cikgu aku dulu, dia cakap bab-bab memang tak belajar tetapi sekarang dah masuk dalam silibus which is good for knowledge.

Walaupun sekarang aku berada dalam degree engineering tetapi aku pernah belajar dari form 3 dan bersambung di form 4&5 then belajar secara detail di asasi. Cuma degree je terlepas masuk engineering.:P

Aku bukanlah doktor mahupun geneticsist yang memang pro dalam hal ni tetapi ilmu yang aku belajar selama ni tak salah kita berkongsi kan?Lagipun benda ni basic je. Hehe
Harap korang yang berkenaan faham la sebab ni dah sehabis ringkas dah. Berjam-jam buat "research" untuk entry ni sebab takut salah atau tak faham. Sorry if terlalu banyak guna scientific name sebab blog ni public, tak nak golongan bawah umur menyalah tafsir. Korang boleh guna google translate. InsyaAllah akan membantu sebab aku dah try.

 Sampai sini je.
Thanks For Reading...


Lots Of Luv,
Fatin Aziz
The owner of this official blog.


p/s: Andai ada kesilapan harap dimaafkan dan teguran amatlah dialu-alukan. Hanya berkongsi ilmu apa yang aku tahu. If ada masalah InsyaAllah ill help you..
 

2 comments:

Unknown said...

Salam...Tak sangka masih ada yang taktau...salam perkenalan...

fatin aziz said...

wassalam..salam perkenalan gak :)