Friday, November 2, 2012

Cara Saya Ber-blog

Salam to all bloggers out there..Cewwaahh cakap omputih la plak.
Aku seorang kaki blogging ke? Tak lah. Aku seorang "tangan" blogging. Kalau kaki nak taip macam mana. Tuhan bagi tangan, guna sebaik-baiknya.Hehe..

Dulu ada orang tanya kat aku, aku ni update blog tiap-tiap hari ke. Tiap kali masuk blog aku je ada entry baru. Gila aku nak update hari-hari!!! Ha, kan dah kena.Yang ber-update 3 kali seminggu ni pun pecah otak aku nak pikir story yang aku nak cerita kat sini.

Aku tak adalah update hari-hari tapi jenguk sini hari-hari adalah. Kadang-kadang dalam seminggu mungkin sehari dua aku tak jenguk. Tu maknanya aku tengah busy dengan assignment yang berbukit-bukau dan bakal menjadi gunung Everest tak lama lagi kalau yang ada pun tak siap lagi.


Ni la cara aku!!! Laptop di depan mata bersama assignment. Mana aku pilih..Cer teka. Ahaks
Sebab tu assignment tak pernah nak siap awal :P


Cara aku ber-blogging...

1) Kalau ada cerita baru aku akan update tapi simpan sebagai draft. Begitulah setiap kali aku buka blog. So dalam draft memang banyak la entry yang belum di publishkan. Kalau minggu yang terlalu sibuk, aku akan gunakan autopublish. So semua entry-entry aku akan keluar automatik tanpa ada tuannya. (ala-ala robot gitu)

2) Setiap kali aku on9, akan ada 3 tab yang aku buka sekali gus. Twitter, facebook dan blog. Setiap kali aku on9 jugak lah aku akan ping-kan entry-entry aku kat group-group blogger. Walaupun entry tu yang dah lama. Motifnya adalah nak ramaikan pengunjung dan pembaca. Tak nak blog ni tergendala lama sangat.

3) Yang paling bermasalah bagi para blogger adalah nak cari idea ber-blog. Cara aku, kalau tak ada HOT story, aku akan cari perkara-perkara yang boleh dibahaskan contohnya, cinta, peribadi individu, kegemaran dan sebagainya yang luar dari konteks cerita peribadi aku. Kalau dah memang ketandusan jugak, aku akan promote iklan churpchurp. Walaupun tak ada orang baca, dapat income 20 sen pun jadilah.


Tiga je cara aku. TIGA okay.. Tak perlu banyak-banyak..



Blogging is my passion!!!
Wassalam...

Lots Of Luv,
Fatin Aziz...

20 comments:

Emas Putih said...

hehehehe sama la. sy pon cam tu jugak :) assigment btimbun pun still nak blogging

fatin aziz said...

hehe..dah nama pun blogger..mesti blogging diutamakan..hek3

Hana said...

fb tu... blog penting..hehe

fatin aziz said...

hehe...blog mmg menjadi idaman semua..

dEdEQ dE wIshEs said...

HAMBOI .. COMPIRM ON9 DLU DRI ESEGMENT KAN ? HIHI

fatin aziz said...

sudah semestinya..hehe

Akemal said...

kalau aku pulak aku buat auto post. tu pun kalau dah banyak idea sangat la.. huhu

fatin aziz said...

hehe..depends..saya waktu busy sgt je guna autopublish. yg lain guna manual sbb sng nak ping entry kat fb..hehe

Unknown said...

sama la..memg sentiasa on la laptop ni...huhu

Unknown said...

hahaha sama la kita, asgnment depan mata sekali dgn laptop

Unknown said...

tat situation on the picture same goes here :D :D

fatin aziz said...

x cakap pun dah tau..hehe

fatin aziz said...

semua org mempunyai tabiat yg sma.. :P

fatin aziz said...

good!! hehe

Mawar Indah said...

sama la.. tp sy x penah lagi guna auto publish sbb pas post tu msti nak tgok blik berkali2..hihi :)

Liza Razak said...

dulu saya pun selalu guna auto-publish kalau time busy..skrg ni nak update 2 kali seminggu pun dah malas..hehe

fatin aziz said...

otak xde idea mmg malas..sma la jugak. klau idea mencurah-curah rasa mcm setiap jam nak publish...hehe

Mary said...

kadang kadang tu draft sampai berbulan bulan, last2 delete ja, hihi

fatin aziz said...

sama lah..bila rasa entry tu mcm dah basi..hehe

HONEYZ said...

Ade mase otak jdi blur nk update entri ape kan..hehe